بهار عربی به نفع آمریکا نبود و واکنشی علیه رژیم‌های فاسد است
برژینسکی برژینسکی

در مصاحبه با روزنامه فرانسوی "لوموند"،
 

 مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با یک روزنامه فرانسوی بهار عربی را واکنشی مردمی علیه رژیم‌های فاسد دانست که تأثیری در احیا و بهبود وجهه آمریکا نداشته است.


 "زبیگنیو برژینسکی" مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری "جیمی کارتر" و از سیاستمداران کهنه‌کار و کارشناسان زبده روابط بین‌الملل به مناسبت دهمین سالگرد حادثه 11 سپتامبر در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی "لوموند" در ارزیابی واکنش آمریکا به حملات 11 سپتامبر اعلام کرد: «از دیدگاه آمریکا عملکرد مبارزه با تروریسم بد نبوده است. 10 سال پیش در زمان حملات 11 سپتامبر چه کسی فکر میکرد که ظرف یک دهه آینده حتی یک حمله تروریستی نیز در خاک آمریکا اتفاق نیفتد؟ اما ما در آن زمان با ایراد سخنانی کاملا کلی و عمومی درباره جهاد و تروریسم اسلامی ماهیت این اقدام تروریستی را تعمیم دادیم و به مقابله با جهان مسلمانان پرداختیم؛ بنابراین هم‌اکنون انزوای تروریست‌ها در کشورهای مسلمان و جلب حمایت دولت‌های مسلمان امری بسیار دشوار است.»

*از ابتدا نیز قرار نبود آمریکا در افغانستان بماند

وی افزود: «در خصوص آنچه به پاسخ نظامی مربوط میشود، در آن زمان رفتن آمریکا به افغانستان ضرورت داشت. در آن زمان با من مشورت شد و من نیز کاملا از طرح مداخله نظامی در افغانستان حمایت کردم اما در همان موقع نیز صریحا و کاملا شفاف به دولت "جورج بوش" گفتم که با توجه به تجارب حاصله از شوروی، آمریکا باید به افغانستان برود تا طالبان را نابود کرده، فرمانده القاعده را به جنگ آورد و سپس از این کشور خارج شود اما قرار نبود آمریکا خود را درگیر روندی طولانی مدت در این کشور کنید و از قدرت نظامی برای خلق افغانستانی دیگر استفاده کند. بدتر از همه آنکه پس از یک و نیم سال، تلاش نظامی در افغانستان کاهش یافت و با اتخاذ تصمیمی مبنی بر مشارکت آمریکا در جنگ عراق به دلیلی ساختگی اوضاع پیچیده شد. "صدام" متحد القاعده نبود و پیش از این نیز بواسطه عملیاتی بسیار مؤثر در سال 1991 تضعیف شده بود. جنگ جدید در عراق در آن زمان ضرروت نداشت و آمریکا با دروغ گفتن به مردم خود مشارکت خود را در جنگ عراق توجیه کرد که همین امر آزردگی خاطر اعراب را بیشتر کرد. امروز اعتبار و نفوذ ایران در عراق بسیار بیشتر و قویتر از 10 سال پیش است و هزینه جنگ‌های آمریکا در عراق و افغانستان بسیار بالاتر از کسری بودجه این کشور است.»

*وجهه آمریکا در جهان عرب هرگز تا این حد مخدوش و بد نبوده است

مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا در ادامه در ارزیابی تأثیر مداخله آمریکا در جنگ‌های عراق و افغانستان بر جهان عرب خاطرنشان کرد: «وجهه آمریکا در جهان عرب هرگز تا این حد مخدوش و بد نبوده است. بدتر از همه اینکه، از زمان هجوم و ورود آمریکا به خاورمیانه پس از جنگ جهانی دوم، اعتبار آمریکا امروز بیش از هر زمان دیگری تضعیف شده است، هجومی که مورد استقبال گسترده اعراب قرار گرفت چرا که به عقیده آنان این ورود میتوانست جایگزین امپریالیسم انگلیسی-فرانسوی شود. علاوه بر این، مطمئنا ناتوانی دائم آمریکاییها در ارائه راه‌حل برای مناقشه اسرائیل و فلسطین نیز فاکتور و عاملی دیگر در تضعیف نفوذ و اعتبار آمریکا در منطقه بود.»

*بهار عربی به نفع آمریکا نبود و تنها واکنشی علیه رژیم‌های فاسد بود

برژینسکی در ادامه در خصوص تأثیر "بهار عربی" بر بازسازی و بهبود وجهه آمریکا گفت: «بهار عربی به نفع آمریکا نبود و تنها واکنشی علیه رژیم‌های فاسد، غیرمؤثر و سرکوب‌گر بود. بهار عربی واکنشی کاملا احساسی بود اما به نظر من در مقایسه با بهار اروپای مرکزی دارای ماهیت و رهبری کم و بیش دموکراتیک بود. جنبش جاری در جهان عرب جنبش استقلال و دموکراسی بود که به طور همزمان هم رهبر داشت و هم از حمایت مردم علاقمند به عقاید دموکراتیک برخوردار بود.»

*بدگمانی های زیادی علیه انگلیس، فرانسه و در کل غرب، در کشورهای عربی وجود دارد

وی افزود: «این تنها بهار عربی نیست که اساسا ماهیت مردمی داشت. مقایسه‌ای که اغلب از سوی رسانه‌ها میان بهار عربی و آنچه در سال 1989 در اروپای مرکزی گذشت، خوب نیست. من خیلی خوش‌بین نیستم چرا که من بسیار تردید دارم که ما بتوانیم شاهد ظهور نهادهای دموکراتیک رسمی و قانونی در لیبی، مصر، سوریه، یمن و عربستان سعودی باشیم. من فکر نمیکنم که غربیها بتوانند هر کاری میخواهند انجام دهند: غرب در خاورمیانه اعتبار زیادی ندارد و بدگمانیهای زیادی علیه فرانسه و انگلیس وجود دارد. علاوه بر این آمریکا نیز سرخورده شده است و روی روس‌ها نیز حساب نمیشود. کشورهای عربی باید کشور به کشور از عهده این کار برآیند.»






June 30th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی